Kierowcy poszukujący tanich opon samochodowych, bardzo często mogą trafić na oferty opon z
dalekiego wschodu. Nie ma w nich nic złego, pod warunkiem że będziemy zdawać sobie sprawę z
ewentualnych mankamentów, które one posiadają. Jednak w tej grupie można również znaleźć
opony samochodowe letnie i zimowe, które nie posiadają homologacji. Czy warto się decydować na
ich zakup?
Co to jest homologacja?
Jest to certyfikat wystawiony każdemu rodzajowi opon, potwierdzający ich zgodność z
obowiązującymi w danym państwie przepisami prawa, a także potwierdzający ich bezpieczne
użytkowanie. W przypadku opon jest to o tyle ważne, że są one jedynym elementem pojazdu
łączącym go z drogą. Uszkodzenie opony w trakcie jazdy, zawsze grozi poważnym wypadkiem.
Opony z homologacją przechodzą przed dopuszczeniem do sprzedaży liczne testy i badania, które
mają sprawdzić ich zachowanie w trudnych i niebezpiecznych warunkach na drodze. Jak się
zachowają? Czy dojdzie do wystrzału opony i gwałtownego spadku ciśnienia, czy jednak opona
dobrze zniesie próbę i pozwoli kierowcy na opanowanie toru jazdy i bezpieczne zatrzymanie się.
Opony bez homologacji nie przechodzą takich testów lub nie otrzymały homologacji ponieważ test
nie został zaliczony pozytywnie. W każdym wypadku ich używanie sprowadza niebezpieczeństwo
na kierowcę, pasażerów oraz pozostałych użytkowników ruchu drogowego.
Czy można jeździć na oponach bez homologacji?
Oczywiście że można. W dalszym ciągu są one okrągłe i wykonane z gumy. Jednocześnie trzeba
pamiętać o tym, że jeśli taka opona nie otrzymała homologacji w Polsce lub Unii Europejskiej, to
wcale nie oznacza to że jest ona złą oponą. Może ona mieć homologację obowiązującą w innych
krajach świata, np. azjatyckich lub Indiach. Różnica polega jednak na tym, że tamtejsze wymogi
bezpieczeństwa są znacznie mniej rygorystyczne, a przez to opony łatwiej otrzymują homologację.
Poruszanie się na nich wiąże się zatem z wyższym poziomem ryzyka, którego tamtejsi obywatele
nie zawsze są świadomi. Kolejnym powodem do tego, że oponom na rynek UE stawiane są większe
wymogi, jest lepsza infrastruktura drogowa. Pozwala ona na poruszanie się ze zdecydowanie
większymi prędkościami. To z kolei również wymaga od opony dużo wyższej wytrzymałości niż od
tej samej opony, która będzie poruszać się po nieutwardzonych drogach Indii z prędkością nie
wyższą niż 50 km/h.
Opona bez homologacji a ubezpieczenie
Jeszcze jednym powodem do tego, aby jednak nie korzystać z opon bez homologacji, mogą być
ewentualne problemy z otrzymaniem odszkodowania. Jeśli nasz samochód będzie uczestnikiem
wypadku lub kolizji i to my zostaniemy uznani za winnego, możemy mieć poważne problemy.
Ubezpieczyciel stwierdzając że poruszaliśmy się na oponach bez homologacji, może nam odmówić
wypłaty odszkodowania. Dlaczego? Ponieważ jeden z elementów, pełniący krytycznie ważną rolę
dla bezpieczeństwa, nie jest dopuszczony do użytku w kraju. W takim wypadku może się okazać że
to my będziemy musieli z własnej kieszeni pokrywać koszta naprawy uszkodzonych pojazdów.
Mogą one być bardzo wysokie, narażając nas na gigantyczne długi, spłacane długimi latami.
Tanie i dobre opony z homologacją
Ktoś może twierdzić że prawo nie jest dla niego przyjazne, skoro nie pozwala na poruszanie się
samochodem z oponami bez homologacji. Wcale tak nie jest. Na rynku można znaleźć wiele innych
opon, dostępnych w przystępnych cenach, które homologację posiadają. Są to również często opony
produkowane w Chinach lub Azji, ale ich sposób produkcji oraz konstrukcja spełniają wymogi UE.
Dodatkowo, zanim zostaną wprowadzone na europejski rynek, przechodzą testy i badania w
europejskich ośrodkach badawczych, które mogą wystawiać certyfikaty homologacji.