2019-10-28
Jak działa czujnik ciśnienia w oponach
Szacuje się że blisko połowa samochodów porusza się po polskich drogach z nieprawidłowym ciśnieniem powietrza w kołach. W większości przypadków jest to zbyt niskie ciśnienie. Jakie są tego konsekwencje? Przede wszystkim zwiększone spalanie paliwa, gorszy komfort jazdy, mniejsza precyzja kierowania i ograniczenie skuteczności układu hamulcowego. Ponadto samochód, który ma zbyt niskie ciśnienie powietrza w oponach, jest narażony na szybsze zużycie: ogumienia, zawieszenia oraz uszkodzenie felg. Jak temu zaradzać?
Regularna kontrola ciśnienia powietrza to podstawa
Niestety, czy to z lenistwa, czy z braku czasu lub braku możliwości, bardzo wiele kierowców nie dba o regularne kontrolowanie ciśnienia powietrza w oponach. Miedzy innymi z tego powodu nowsze samochody, produkowane po 2010 roku są już fabrycznie wyposażane w systemy automatycznego monitorowania ciśnienia powietrza w kołach. Są to systemy bezpośrednie i pośrednie.Systemy pośrednie – tańsze, ale mniej dokładne
Pośredni system monitorowania ciśnienia w kołach opiera się na wykorzystaniu innych czujników i złożonej interpretacji wyników. Najczęściej metoda ich działania polega na analizowaniu informacji z czujników ABS, które dostarczają danych o ilości obrotów koła w jednostce czasu, kiedy ta liczba zaczyna się różnić od wcześniej zdefiniowanej, system ostrzega o spadku ciśnienia. Metoda ta jest skuteczna, ale dopiero przy większym spadku ciśnienia – na tyle dużym, że czujnik ABS jest w stanie wychwycić różnicę w ilości obrotów koła. Aby system pośredni działał prawidłowo, należy go wcześniej skalibrować. Polega to na napompowaniu wszystkich kół do prawidłowej wartości ciśnienia i zapisania tych ustawień w pamięci komputera. Niestety, pośrednie systemy kontroli powietrza w kołach nie poinformują nas o małej nieszczelności. Dadzą znać dopiero wtedy, kiedy ubytek powietrza jest już widoczny gołym okiem.Systemy bezpośrednie – TMPS (Tire Pressure Monitoring System)
Droższe, ale jednocześnie bardzo dokładne w działaniu są bezpośrednie czujniki ciśnienia powietrza w kołach. Tak zwane czujniki TPMS montowane są bezpośrednio wewnątrz koła. Składają się z niewielkich rozmiarów nadajnika radiowego i czujnika ciśnienia powietrza. Znajdując się w środku opony, przez cały czas oddziałuje na nie ciśnienie powietrza. Każda zmiana wartości jest natychmiast sygnalizowana kierowcy, wyświetlając specjalny komunikat na ekranie monitora lub zestawie wskaźników deski rozdzielczej.Jakie zalety mają czujniki ciśnienia w oponach?
1. Precyzja działania
Czujniki są urządzeniami bardzo dokładnymi i miarodajnymi. Wykrywają nawet minimalne ubytki ciśnienia, pozwalając kierowcy natychmiast reagować – np. udać się do warsztatu wulkanizacyjnego, zanim powietrze całkowicie nie zejdzie z koła.
2. Identyfikacja koła
Każdy czujnik to niezależne urządzenie, które jest identyfikowane przez komputer. Pozwala to na natychmiastowe określenie koła, w którym pojawiła się nieszczelność. System informuje nas że naszej uwagi wymaga np. przednie prawe koło. W przypadku systemów pośrednich, jesteśmy natomiast informowani ogólnie o uchodzeniu powietrza, a zlokalizowanie odpowiedzialnego za to koła musimy wykonać osobiście.
3. Bezprzewodowa technologia
W jaki sposób komunikują się czujniki TMPS umieszczone w kołach z komputerem samochodu? Czy wykorzystują do tego przewody? Oczywiście że nie – byłoby to niemożliwe przy kręcącym się kole. Czujniki ciśnienia w oponach wykorzystują fale radiowe, przesyłając nimi informacje do komputera. Zapewnia to ciągłą komunikację pomiędzy każdym z kół i komputerem.
4. Niezawodność działania
Czujniki ciśnienia ukryte w kołach, chronione są przed działaniem wilgoci, kurzu, błota i innych czynników zewnętrznych. Nie fałszuje to wyników pomiaru, jak może to mieć miejsce w przypadku pomiaru pośredniego z użyciem czujników ABS. Nawet niewielka ilość błota, kurzu lub wilgoci na czujniku ABS może doprowadzić do nieprawidłowej interpretacji wyników i sygnalizować spadek ciśnienia, również wtedy, kiedy do niego nie doszło.