Ile wynosi nośność felgi aluminiowej?
Jakie parametry są brane pod uwagę podczas zakupu nowych felg aluminiowych? To wydaje się większości kierowców oczywiste. Średnica, szerokość, ET, ilość otworów na śruby, rozstaw. Niestety bardzo często zapomina się o jeszcze jednym, równie ważnym parametrze. Jest nim nośność felgi aluminiowej.
Oznaczenie nośności felg
Nośność felgi aluminiowej to parametr, który informuje nas jakim dopuszczalnym ciężarem felga może być obciążona. Przykładowo, jeśli w twoim samochodzie podany przez producenta nacisk na oś przednią wynosi 1500 kg, to nośność felgi montowanej na tej osi nie powinna być mniejsza niż 750 kg. Dlaczego 750? Ponieważ nacisk będzie równomiernie rozkładany na dwa koła, na których są takie same felgi.
Gdzie umieszczona jest nośność felgi aluminiowej?
Informacje na temat nośności felg aluminiowych znajdują się w kilku miejscach:
- W dokumentacji technicznej oraz certyfikatach wydanych do kupowanych felg,
- W opisach produktów sprzedawanych w sklepie internetowym,
Nośność felg a ewentualne ryzyka
Nie wszystkie felgi aluminiowe mają wybitą na obręczy nośność. Najczęściej dotyczy to tanich chińskich podróbek oryginalnych felg. Mylące również może być występowanie certyfikatów, które do takich obręczy są wydawane. Po bliższym przyjrzeniu się tym dokumentom okazuje się, że jest to certyfikat wydany fabryce, a nie samej feldze. Aby takich sytuacji uniknąć, warto kupować wyłącznie felgi spełniające rygorystyczne wymogu Regulaminu 124 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) dotyczącego homologacji kół. Aby felgi otrzymały stosowny certyfikat, muszą przejść liczne testy i próby wytrzymałościowe.
Czym grozi użytkowanie felgi o zbyt małej nośności?
Świadome lub nieświadome użytkowanie felg o niewystarczającej nośności grozi tym, że może dojść do pęknięcia felgi podczas jazdy. To z kolei może skutkować poważnym wypadkiem. Do uszkodzenia felgi dojść może podczas wpadnięcia w dziurę w drodze, pokonywania nierówności, progów zwalniających, a nawet podczas wsiadania do samochodu pasażera.