Jak stan opony wpływa na zużycie paliwa?

2020-12-14


Czy wiesz że od stanu technicznego opony zależy nie tylko bezpieczeństwo, ale również zużycie paliwa w twoim samochodzie? Jakie są zależności i co możemy zrobić, aby cieszyć się komfortową, bezpieczną i ekonomiczną jazdą swoim samochodem?

Opona ze zbyt niskim bieżnikiem

To zdarza się niestety nagminnie często. Wielu kierowców jeździ na oponach, w których wysokość bieżnika jest niebezpiecznie niska. Po pierwsze zbyt płytki bieżnik nie gwarantuje dobrej przyczepności do drogi. Po drugie, utrudnia ekonomiczną jazdę. Brak przyczepności rekompensowany jest jazdą na niskich biegach z wysokimi obrotami. To z kolei ma przełożenie na wysokie zużycie paliwa.

Stara opona i twarda guma

Kolejny karygodny błąd, to nadmiernie wydłużony czas eksploatacji opon. Przydatność opon do użytkowania wynosi od 4 do maksymalnie 5 lat od daty produkcji. Po tym czasie mieszanka gumowo-kauczukowa, z której opona została wykonana ulega degradacji. Staje się twarda, mało elastyczna i nie zapewnia należytej przyczepności. I w tym przypadku kierowcy rekompensują sobie kiepską trakcję nadmiernym dodawaniem gazu oraz jazdą na niskich biegach. Rzecz jasna ma to odzwierciedlenie w zużyciu paliwa.

Ząbkowany bieżnik opon

Kolejna rzecz, z którą kierowcy mają do czynienia, to jazda na oponach ze zbyt wysokim lub zbyt niskim ciśnieniem powietrza w kołach. W każdym przypadku skutkuje to tym samym – ząbkowaniem opon. Co to jest ząbkowanie? Jest to nierównomierne zużywanie się bieżnika, na skutek tego że opona nie przylega równomiernie całą jego powierzchnią do drogi. Ząbkowana opona nie tylko generuje nadmierny hałas podczas jazdy, ale również pogarsza osiągi samochodu, zachęcając do mocniejszego wciskania pedału gazu w podłogę.

Zbyt niskie ciśnienie powietrza w oponie

Zimą czasami wskazane jest upuszczenie powietrza z opon, aby zapewnić jej lepsze przyleganie do drogi, a tym samym poprawić przyczepność do śliskiej nawierzchni. Kiedy jednak powrócimy do jazdy po czarnym asfalcie, powietrze w oponie powinno zostać przywrócone do prawidłowej wartości. Jeśli tego nie zrobimy, to większe opory toczenia spowodują wzrost zużycia paliwa. Zauważymy to już po pierwszym tankowaniu.

Nieprawidłowy kierunek montażu opony

Nieuwaga, brak wiedzy lub pomyłka. Zdarzyć się może że opona kierunkowa zostanie założona na samochodzie odwrotnie do kierunku swojego kierunku toczenia. W tym przypadku wzrost zużycia paliwa to najmniejsza z konsekwencji. Największą z nich może natomiast być wyraźne pogorszenie bezpieczeństwa jazdy, szczególnie na śliskiej, mokrej nawierzchni.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel