Ile kosztuje wymiana opon

2020-08-10


Niemal co drugi kierowca przechodzi przez to dwa razy w roku. Wymiana opon – bo o tym właśnie mowa. Proces bardzo ważny dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Opony wymieniamy jesienią, zmieniając letnie na zimowe, a następnie wiosną, zdejmując zimowe i w ich miejsce zakładając letnie. Jest jeszcze druga grupa kierowców, która przez cały rok jeździ na tych samych oponach. Pół dobrze jeśli są to dedykowane do tego celu opony całoroczne. Znacznie gorzej, jeśli mamy do czynienia z oponami sezonowymi, które są zaprojektowane do tego, aby użytkować je w określonych warunkach – latem lub zimą.

Wymiana opon – dlaczego tak drogo?

Odwiedzając warsztaty wulkanizacyjne w całym kraju i analizując ich cenniki, możemy się przekonać że wymiana opon wcale nie jest taka tania. Za komplet możemy zapłacić od 40 do nawet 200 złotych! Skąd bierze się tak wielka dysproporcja w cenach tej z pozoru prostej usługi?
    1. Miejsce wykonania usługi – inne ceny swoim klientom oferują małe, lokalne zakłady wulkanizacyjne, a inne – oczywiście wyższe ceny mają autoryzowane stacje obsługi konkretnych marek.
    2. Rodzaj felg – zakłady wulkanizacyjne stosują również rozróżnienie felg, z uwagi na materiał z jakiego są wykonane. Wymiana opon na felgach stalowych jest oczywiście tańsza niż wymiana opon na felgach aluminiowych. Skąd taka różnica wynika? Przede wszystkim z wytrzymałości obu materiałów. Felgi stalowe są łatwiejsze w obsłudze, ponieważ znacznie trudniej jest je uszkodzić w czasie wymiany. Alufegi wykonane są z bardziej miękkiego materiału, co oznacza że trzeba im poświęcić znacznie więcej czasu i uwagi na wymianę.
    3. Rozmiar opon – im większa felga, opona oraz im mniejszy jest jej profil, tym cena za wymianę może być wyższa. Tu ponownie decydującym czynnikiem jest czas i ilość pracy włożonej w wymianę. Duża felga i duża opona to znacznie większy ciężar do udźwignięcia. Niski profil opony to ponownie większe ryzyko uszkodzenia obręczy. Trzeba zatem pracować delikatnie, co oczywiście wydłuża czas całej pracy.
    4. Czujniki ciśnienia – coraz więcej samochodów posiada wbudowane wkoło czujniki TPMS. Ich zadaniem jest monitorowanie ciśnienia powietrza w oponach. Jeśli dojdzie do spadku ciśnienia, co może wskazywać na przebicie opony, kierowca jest o tym informowany odpowiednim wskaźnikiem na desce rozdzielczej. Czujniki TPMS montowane są po wewnętrznej stronie wentyla i znajdują się w środku opony. Ich obecność to kolejna przeszkoda na drodze do szybkiej i bezproblemowej wymiany opon. Jest to również powodem do tego, aby zakłady wulkanizacyjne pobierały sobie za tę usługę wyższą cenę.
    5. Dodatkowe usługi – wymiana opon może nie być jedyną usługą, którą wykona dla nas zakład wulkanizacyjny. Opłata może być pobierana jeszcze za inne czynności, z których często nie zdajemy sobie sprawy. Niektóre z nich to na przykład:
    • Wymiana wentyli – wiele zakładów wulkanizacyjnych przy każdej wizycie zakłada klientom nowe wentyle do kół. Rzecz jasna są one dodatkowo płatne, po kilka złotych od sztuki,
    • Cena ciężarków – w procesie wyważania do felg aluminiowych przyklejane są od środka specjalne ciężarki. Zależnie od tego ile będzie ich użytych, o tyle może powiększyć się cena wymiany opon.
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel