Opony z homologacją czy bez?

2020-09-21


Kierowcy poszukujący tanich opon samochodowych, bardzo często mogą trafić na oferty opon z dalekiego wschodu. Nie ma w nich nic złego, pod warunkiem że będziemy zdawać sobie sprawę z ewentualnych mankamentów, które one posiadają. Jednak w tej grupie można również znaleźć opony samochodowe letnie i zimowe, które nie posiadają homologacji. Czy warto się decydować na ich zakup?

Co to jest homologacja?

Jest to certyfikat wystawiony każdemu rodzajowi opon, potwierdzający ich zgodność z obowiązującymi w danym państwie przepisami prawa, a także potwierdzający ich bezpieczne użytkowanie. W przypadku opon jest to o tyle ważne, że są one jedynym elementem pojazdu łączącym go z drogą. Uszkodzenie opony w trakcie jazdy, zawsze grozi poważnym wypadkiem. Opony z homologacją przechodzą przed dopuszczeniem do sprzedaży liczne testy i badania, które mają sprawdzić ich zachowanie w trudnych i niebezpiecznych warunkach na drodze. Jak się zachowają? Czy dojdzie do wystrzału opony i gwałtownego spadku ciśnienia, czy jednak opona dobrze zniesie próbę i pozwoli kierowcy na opanowanie toru jazdy i bezpieczne zatrzymanie się. Opony bez homologacji nie przechodzą takich testów lub nie otrzymały homologacji ponieważ test nie został zaliczony pozytywnie. W każdym wypadku ich używanie sprowadza niebezpieczeństwo na kierowcę, pasażerów oraz pozostałych użytkowników ruchu drogowego.

Czy można jeździć na oponach bez homologacji?

Oczywiście że można. W dalszym ciągu są one okrągłe i wykonane z gumy. Jednocześnie trzeba pamiętać o tym, że jeśli taka opona nie otrzymała homologacji w Polsce lub Unii Europejskiej, to wcale nie oznacza to że jest ona złą oponą. Może ona mieć homologację obowiązującą w innych krajach świata, np. azjatyckich lub Indiach. Różnica polega jednak na tym, że tamtejsze wymogi bezpieczeństwa są znacznie mniej rygorystyczne, a przez to opony łatwiej otrzymują homologację. Poruszanie się na nich wiąże się zatem z wyższym poziomem ryzyka, którego tamtejsi obywatele nie zawsze są świadomi. Kolejnym powodem do tego, że oponom na rynek UE stawiane są większe wymogi, jest lepsza infrastruktura drogowa. Pozwala ona na poruszanie się ze zdecydowanie większymi prędkościami. To z kolei również wymaga od opony dużo wyższej wytrzymałości niż od tej samej opony, która będzie poruszać się po nieutwardzonych drogach Indii z prędkością nie wyższą niż 50 km/h.

Opona bez homologacji a ubezpieczenie

Jeszcze jednym powodem do tego, aby jednak nie korzystać z opon bez homologacji, mogą być ewentualne problemy z otrzymaniem odszkodowania. Jeśli nasz samochód będzie uczestnikiem wypadku lub kolizji i to my zostaniemy uznani za winnego, możemy mieć poważne problemy. Ubezpieczyciel stwierdzając że poruszaliśmy się na oponach bez homologacji, może nam odmówić wypłaty odszkodowania. Dlaczego? Ponieważ jeden z elementów, pełniący krytycznie ważną rolę dla bezpieczeństwa, nie jest dopuszczony do użytku w kraju. W takim wypadku może się okazać że to my będziemy musieli z własnej kieszeni pokrywać koszta naprawy uszkodzonych pojazdów. Mogą one być bardzo wysokie, narażając nas na gigantyczne długi, spłacane długimi latami.

Tanie i dobre opony z homologacją

Ktoś może twierdzić że prawo nie jest dla niego przyjazne, skoro nie pozwala na poruszanie się samochodem z oponami bez homologacji. Wcale tak nie jest. Na rynku można znaleźć wiele innych opon, dostępnych w przystępnych cenach, które homologację posiadają. Są to również często opony produkowane w Chinach lub Azji, ale ich sposób produkcji oraz konstrukcja spełniają wymogi UE. Dodatkowo, zanim zostaną wprowadzone na europejski rynek, przechodzą testy i badania w europejskich ośrodkach badawczych, które mogą wystawiać certyfikaty homologacji.
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel