Jak sprawdzić bieżnik opony - poradnik praktyczny

2019-11-12


Bieżnik opony jest jednym z jej najważniejszych elementów, bezpośrednio wpływających na bezpieczeństwo jazdy. Bieżnik to wierzchnia część opony, odpowiadająca za przyczepność, ale również odprowadzanie wody spod kół. W zależności do tego, na jaką porę roku opony są przewidziane, kontstrukcja bieżnika dostosowana zostaje do jazdy w śniegu (bieżnik posiada wówczas większą liczbę bocznych wcięć), lub jazdy po drogach suchych lub mokrych od deszczu. W tym drugim przypadku bieżnik jest skonstruowany w taki sposób, aby umożliwiał sprawne odprowadzanie wody na bok i chronił samochód przed zjawiskiem aquaplaning.

Dlaczego wysokość bieżnika jest tak ważna?

Jednym z najważniejszych parametrów wpływających na przydatność opony do jazdy, jest stan bieżnika. Należy poświęcić mu nieco więcej uwagi podczas wizualnej oceny stanu technicznego opon, szczególnie koncentrując się na jego wysokości. Przepisy polskiego prawa dopuszczają do jazdy opony z bieżnikiem nie mniejszym niż 1,6 mm. Taki bieżnik na oponie jest ledwie widoczny i w żaden sposób nie spełnia swojej roli. Nawet producenci są jednomyślni, jeśli chodzi o minimalną, wystarczającą wysokość bieżnika, kwaliflującą opony do dalszego użytkowania. Wynosi ona odpowiednio dla opon letnich i zimowych 3 oraz 4 mm. Aby ułatwić kierowcom ocenę stanu bieżnika, przedstawiamy kilka metod na pomiar wysokości.

Pomoc producenta – znacznik zużycia opon

W pierwszej kolejności z pomocą przychodzą nam sami producenci. W trosce o bezpieczeństwo kierowców, umieszczają oni na oponach, pomiędzy żebrowaniem bieżnika specjalne wypustki z gumy. Są to pewnego rodzaju wzgórki z gumy, których wysokość wynosi dla opon letnich 3 mm, a dla zimowych 4 mm. Kiedy bieżnik opony zrówna się z tymi elementami, jest to sygnał że osiągnął swoją graniczną wysokość. Kierowcy nie pozostaje wówczas nic innego, jak tylko zamówić nowe opony i czym prędzej je wymienić. Innym, równie ciekawym pomysłem stosowanym przez producentów, jest umieszczenie wewnątrz opony specjalnych kolorowych znaczników. Kiedy bieżnik zetrze się do minimalnej wysokości, na bieżniku pojawiają się kolorowe oznaczenia. Informują kierowcę, że przyszła pora na wymianę.

Sprawdzanie bieżnika monetą

Inna, bardzo prosta metoda oceny wysokości bieżnika odbywa się z użyciem monety. Monetę każdy zwykle posiada przy sobie, dlatego test można wykonać w praktycznie każdym miejscu
  • Ocena bieżnika opony letniej – potrzebna nam będzie moneta 2 groszowa. Wkładamy ją do szczeliny bieżnika, koroną orzełka do dołu. Jeżeli cała korona orzełka pozostaje widoczna, opona nie nadaje się do dalszej jazdy. Bieżnik jest za niski i należy ją wymienić.
  • Ocena bieżnika opony zimowej – potrzebna będzie moneta 5 zł. Wkładamy ją do szczeliny bieżnika i przyglądamy się z bliska monecie. Jeśli wewnętrzny krążek w całości wystaje z rowka, to bieżnik jest już starty i również oponę należy wymienić na nową.
  • Mierzymy bieżnik przyrządami

    Najbardziej precyzyjne metody na pomiar wysokości bieżnika uwzględniają specjalistyczne przyrządy pomiarowe. Zaliczamy do nich suwmiarkę. Z tym urządzeniem może jednak być problem pomiary wysokości bieżnika, z uwagi na wysokość przyrządu oraz dostępne miejsce pomiędzy oponą i nadkolem. Wystarczy jednak skręcić koło kierownicy maksymalnie w prawo lub lewo, aby zmierzyć bieżnik od czoła opony. Wygodniejsze w użyciu są natomiast głębokościomierze. One występują w wersji analogowej lub cyfrowej, a ich wielkość jest przystosowana do tego, aby zmieścić je pomiędzy kołem i nadkolem.
    Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
    Zamknij
    pixel