Jak odróżnić opony letnie od zimowych

2020-02-13


Jedna z elementarnych umiejętności, którą powinien posiadać każdy kierowca, jest odróżnianie opon letnich od zimowych. To ważne nie tylko przy zakupie nowych opon, ale przede wszystkim wtedy, kiedy przychodzi pora wymiany opon sezonowych. Mając w garażu lub piwnicy więcej kompletów opon, powinniśmy wiedzieć które z nich należą do naszego samochodu i czy są to opony letnie i zimowe.

Oznaczenia na oponach zimowych

Pierwszą i wydaje się najprostszą metodą odróżniania opon zimowych i letnich, są oznaczenia umieszczone na ich boku. Opony zimowe najczęściej oznaczane są symbolem M+S, co oznacza Mud i Snow, czyli z języka angielskiego błoto i śnieg. Ale to nie jedyne oznaczenie, które spotkać można na oponach zimowych. Bardzo często znajdziemy na nich również symbol płatka śniegu, symbol gór, jak również oznaczenia słowne, takie jak winter, snow, ice, frozen i inne, jednoznacznie kojarzące się z warunkami zimowymi. Inny charakterystyczny symbol to wyżej wspomniany płatek śniegu, umieszczony na tle trzech wierzchołków gór. Obok może znajdować się oznaczenie 3PMSF. Oznacza on, że mamy do czynienia z oponą zimową, dobrze radzącą sobie w warunkach górskich.

Oznaczenia na oponach letnich

Czy na oponach letnich również znajdziemy jakieś charakterystyczne symbole, mogące wskazywać docelowe przeznaczenie? Nie. Przepisy prawa nie nakładają na producentów obowiązku, stosowania i umieszczania takich oznaczeń. Zatem ich brak w pewien sposób może podpowiadać, że mamy do czynienia z oponą letnia. Jeśli jednak oznaczenia nie są jednoznaczne lub w dalszym ciągu mamy wątpliwości, czy nasza opona jest letnia czy zimowa, są inne sposoby na rozpoznanie ich. Jedna z nich wygląd bieżnika.

Rzeźba bieżnika w oponach letnich i zimowych

Bieżnik i jego rzeźba odgrywa niesamowicie ważną rolę w pracy opony. Bieżnik w oponach letnich już na pierwszy rzut oka różni się od bieżnika zimowego. Opony letnie mają podłużne lamele, natomiast opony zimowe lamele poprzeczne. To dzięki nim opona zimowa skutecznie sobie radzi podczas jazdy w śniegu, wgryzając się w niego. Na podobnej zasadzie działają opony w ciągnikach rolniczych, zapewniając sprawne poruszanie się w miękkiej i grząskiej ziemi. Jeśli zatem bieżnik składa się z żeber rozdzielonych rowkami biegnącymi po całym obwodzie opony, jest to opona letnia. Ten kształt bieżnika zapewnia najlepszą przyczepność do suchej i mokrej drogi.

Natomiast, jeśli widzimy że bieżnik w oponie podzielony jest na mniejsze segmenty, często o ukośnym kierunku, występują w nim poprzeczne lamele z małymi rowkami, a sam bieżnik jest głębszy i ma bardziej skomplikowany kształt, bez wątpienia będzie to opona zimowa.

Mieszanka gumowa w oponach zimowych i letnich

Kolejna wskazówka na to, jak odróżnić opony zimowe od letnich, polega na sprawdzeniu stopnia ich twardości. Opony zimowe produkuje się z innych mieszanek niż opony letnie. Są od nich bardziej miękkie, aby podczas niskich temperatur utrzymywać elastyczność i zapewniać lepszą przyczepność do drogi. Opony letnie są natomiast wyraźnie twardsze, gdyż produkuje się z je z innych mieszanek. Zawierają one dodatki zwiększające odporność na ścieranie. Przyciskając palec do zimnych opon letnich, zauważymy że są one wyraźnie twardsze. Ich zmiękczenie następuje dopiero podczas jazdy, po nagrzaniu. Jest to jeden z powodów, dla których kierowcy biorący udział w wyścigach i rajdach „palą gumę” przed startem. Służy to wstępnemu rozgrzaniu opon i uzyskaniu lepszej przyczepności do drogi.

Jeżeli mimo wszystko żadna z wyżej opisanych metod nie pozwoliła jednoznacznie stwierdzić, czy mamy do czynienia z oponą letnią lub zimową, nie pozostaje nic innego jak wpisanie jej nazwy i modelu do wyszukiwarki internetowej i sprawdzenie informacji podanych przed producenta.
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel