Gdzie są czujniki ciśnienia w oponach?

2019-11-04


Czujniki ciśnienia TMPS, czyli Tyre Pressure Monitoring System, mają informować kierowcę o spadku ciśnienia w oponach. Czujniki tego typu są bardziej precyzyjne niż systemy pomiaru pośredniego, opierające się na czujnikach ABS. Przede wszystkim wykrywają już niewielki spadek ciśnienia, a wymiana danych następuje drogą radiową, co również poprawia niezawodność (uszkodzony przewód czujnika ABS wpływ na całą pracę pośredniego systemu pomiaru ciśnienia). Systemy monitorowania ciśnienia w samochodach obowiązują od 2009 roku. Od tego czasu wszystkie nowo produkowane samochody są wyposażane w jeden z nich: pośredni lub bezpośredni. Ten pierwszy jest częściej stosowany przez producentów, a powodem są niższe koszta. System TMPS montowany jest natomiast przed producentów samochodów droższych oraz w wyższych wersjach wyposażenia.

Jak zbudowany jest czujnik ciśnienia TMPS?

Czujnik ciśnienia to w rzeczywistości jeden element, pełniący dwie funkcje: zaworu powietrza oraz miernika ciśnienia i nadajnika radiowego. Czujnik monitoruje wartość ciśnienia w oponach, a kiedy ta spada poniżej ustalonego progu, informuje o tym kierowcę specjalnym komunikatem na zestawie wskaźników. Wewnątrz ukrytego w kole czujnika ciśnienia, znajduje się również bateria o dużej żywotności. Jest to klasyczna pastylka, której trwałość jest szacowana przez producentów na 7 do 10 lat. Bateria odpowiada za emisję sygnału radiowego na częstotliwości 433 mHz, który jest interpretowany przez odbiornik wewnątrz samochodu. Każdy z 4 czujników posiada własny numer wywoławczy, pozwalający komputerowi określić jego położenie w określonym kole samochodu.

Gdzie w oponie jest czujnik ciśnienia?

To jedno z częściej zadawanych pytań. Zarówno przez kierowców, jak i początkujących wulkanizatorów. To bardzo ważne aby znać położenie takiego czujnika w oponie, w przeciwnym wypadku można doprowadzić do jego uszkodzenia podczas wymiany opony. Czujnik TMPS znajduje się wewnątrz opony, tuż za zaworem powietrza. Dlaczego akurat tam? Ponieważ jest do niego przymocowany – w przeciwnym wypadku mógłby bezładnie poruszać się wewnątrz koła, obijając się do wewnętrznej strony felgi i być narażonym na szybkie uszkodzenie. Innym, ale rzadziej stosowanym rozwiązaniem są czujniki TMPS mocowane do wewnętrznej strony felgi. Wymaga to jednak zakupu dedykowanych czujników i felg, co stanowi duży wydatek i może powodować pewne problemy przy wyważaniu kół.

Pamiętaj!

Zlecając demontaż opony z felgi, poinformuj wulkanizatora że koła są wyposażone w wewnętrzne czujniki ciśnienia TMPS. Znajdują się one wewnątrz opony i są przymocowane do zaworu powietrza. Takie rozwiązanie zapewnia im bezpieczeństwo pracy, utrzymuje w odpowiednim miejscu i nie wpływa na zmianę położenia środka ciężkości koła.

Czy wewnętrzny czujnik powietrza może zostać uszkodzony?

Niestety tak. W pewnych okolicznościach może dojść do uszkodzenia czujnika TMPS, pomimo tego że jest chroniony przez oponę i separowany od zewnętrznych czynników atmosferycznych. Najczęstsze powody uszkodzenia czujników powietrza wewnątrz koła to:

1. Nieumiejętny demontaż/montaż opony

Jeżeli nie poinformujemy wulkanizatora że nasze koła są wyposażone w czujniki TMPS, nieświadomie może on je uszkodzić podczas zdejmowania opony z felgi. Wystarczy podłożyć w złym miejscu końcówkę narzędzia lub zahaczyć krawędzią opony o czujnik, aby doprowadzić do jego zniszczenia.

2. Uderzenie mechaniczne

Kolizja lub uderzenie kołem w krawężnik również może doprowadzić do zniszczenia czujnika TMPS. Co wtedy? Nie pozostaje nic innego jak jego wymiana na nowy. Na szczęście korzystając z ogólnodostępnych systemów, mamy do swojej dyspozycji dużą liczbę tańszych zamienników, które w dalszym ciągu prawidłowo będą komunikować się z całym systemem.

3. Wyczerpana bateria

Pomimo że producenci zapewniają że bateria zamontowana wewnątrz czujników powinna wystarczyć nawet na 10 lat ciągłej pracy, nie zawsze musi to być prawdą. Czasami przyczyną braku informacji z czujnika nie jest jego fizyczne uszkodzenie, ale po prostu rozładowana bateria. Niestety jej wymiana wymaga wizyty w warsztacie wulkanizacyjnym i wiąże się z opłatą za demontaż i montaż opony, by uzyskać dostęp do czujnika i wymienić w nim baterię lub cały czujnik. Czujniki ciśnienia powietrza instalowane w oponach, to bardzo przydatne urządzenia, dostarczające cennych informacji. Nie wymagają wiele obsługi, trzeba jednak pamiętać o pewnych ograniczeniach i zachowaniu ostrożności podczas wymiany opon. W zamian za to powinny się nam odwdzięczyć dokładną i niezawodną pracą przez długi czas.
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel