Dlaczego opony piszczą?

2020-10-05


Czy spotkaliście się kiedyś ze zjawiskiem piszczenia opon? Na pewno tak. U większości kierowców mogło to powodować duże uczucie zaniepokojenia i obaw o własne bezpieczeństwo. Czy uzasadnione? W większości przypadków tak. Piszczenie opon to nic innego, jak uginanie się gumy, z której zostały wykonane klocki bieżnika opon. Do uginania dochodzi wtedy, kiedy bieżnik ugina się podczas jazdy po łuku drogi, czyli np. jazdy po zakręcie.

Dlaczego bieżnik się ugina w czasie jazdy?

Głównym tego powodem może oczywiście być nieprawidłowo dobrana opona do warunków drogowych. Kiedy latem poruszamy się na oponach zimowych, to zjawisko piszczenia może być czymś naturalnym. Wynika ono z tego, że opona zimowa jest wykonana z miękkiej gumy, która w wysokiej temperaturze robi się jeszcze bardziej miękka. Pokonując zakręt, bieżnik opony ugina się i wpada w wibracje. Kolejnym powodem może być źle dobrana opona. Są pewnego rodzaju opony, które muszą charakteryzować się grubym i wysokim bieżnikiem. Zwykle są to opony dedykowane do jazdy terenowej, po miękkim podłożu. Kiedy wyjedziemy samochodem wyposażonym w takie opony na drogi utwardzone, bieżnik również będzie się uginać, wpadając jednocześnie w duże wibracje i hałasując. Zjawisko piszczenie jest sygnałem do tego, że albo poruszamy się na źle dobranych oponach, albo po prostu są one już zbyt stare i mieszanka gumy uległa stwardnieniu.

Piszczenie opon sygnałem do ich wymiany?

Nie zawsze musi tak być, ale zawsze należy zweryfikować przyczynę piszczenia opon i dokładnie sprawdzić, co się za nią kryje. Jak już się dowiedzieliśmy, opona może piszczeć z kilku powodów. Ale jednym z nich jest również starość. Z biegiem czasu materiał, z którego opona jest wykonana będzie ulegać starzeniu się. Tym samym guma robi się twardsza i nie zapewnia tak dobrego dopasowania do drogi, jak w przypadku opony nowej. To również może być powodem piszczenia opon w trakcie jazdy. Czy jest to niebezpieczne? Niestety tak. Poruszanie się na starych oponach, które piszczą w czasie jazdy grozi kilkoma niebezpieczeństwami. Nie wynikają one bezpośrednio z generowanego hałasu, ale on sam jest powodem do głębszego zastanowienia się nad stanem ogumienia i podjęcia działań zapobiegawczych. Należy przez to rozumieć kupno nowego zestawu opon.

Czym grozi jazda na starej oponie?

  • Ryzyko wpadnięcia w poślizg – kiedy opona jest stara, robi się jednocześnie sztywna. Nie zapewnia już tak dobrej przyczepności do drogi, szczególnie podczas pokonywania zakrętów na śliskiej nawierzchni. Jazda na takich oponach może prowadzić do wpadnięcia w poślizg i wypadnięcia z łuku drogi.
  • Dłuższa droga hamowania – kolejnym oczywistym powodem do tego, aby nie poruszać się na oponach starych, jest wydłużenie się drogi hamowania. To również jest niebezpieczne w każdych warunkach. Wydłużenie drogi hamowania może doprowadzić do kolizji lub wypadku, jeśli nie zdołamy się zatrzymać w oczekiwanym przez nas miejscu.
  • Ryzyko pęknięcia opony – stare opony, których guma jest już stwardniała, są mniej podatne na uszkodzenia mechaniczne. Podczas kiedy nowa opona delikatnie się odkształci podczas kontaktu z przeszkodą, stara opona może takich obciążeń nie wytrzymać, co grozi jej pęknięciem. To z kolei stwarza bardzo duże ryzyko przebicia i wypadku.

Co zrobić kiedy opony piszczą?

Rada jest tylko jedna. Należy im się przyjrzeć z bliska i upewnić czy:
  • opona nie jest zbyt stara – o dacie ich produkcji powie nam znacznie DOT,
  • czy bieżnik jest dostosowany do warunków drogowych, w których opona jest używana – np. opona do off roadu nie nadaje się do jazdy po drogach asfaltowych,
  • czy korzystamy z właściwego rodzaju opony – latem opona letnia, zimą zimowa – nigdy odwrotnie.
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel