Pierścienie centrujące – jak dobrać

2020-06-15


Pierścienie centrujące to opatentowany dawno temu wynalazek, który milionom kierowców na całym świecie przyniósł liczne korzyści. Jakie? Przede wszystkim pozwolił na używanie w ich samochodach felgi aluminiowe, które były dedykowane do innych aut. Zadaniem pierścienia centrującego jest zmniejszenie otworu centralnego w feldze aluminiowej. Dzięki temu można bezpiecznie zamontować taką felgę do samochodu, do którego nie była pierwotnie dedykowana.

Z czego wykonane są pierścienie centrujące?

Są one wykonane ze specjalnego rodzaju tworzywa sztucznego. Jest ono bardzo wytrzymałe na uszkodzenia mechaniczne, a przede wszystkim na ściskanie i rozciąganie. Pierścienie centrujące są elastyczne, co ma im gwarantować maksymalne dopasowanie do felgi oraz zapewnia długi czas użytkowania. Są również odporne na temperatury i działanie promieni UV. Oczywiście przy każdej wymianie opon należy sprawdzić stan pierścieni centrujących i jeśli tego wymagają, trzeba je wymienić na nowe. Mogą na to wskazywać widoczne osłabienia i uszkodzenia powierzchni.

Jak dobrać pierścienie centrujące?

Są dwa sposoby na dobranie pierścienie centrujących do swojego samochodu i felg aluminiowych. Pierwszy z nich to posługiwanie się danymi katalogowymi. Producenci pierścieni centrujących zaznaczają w swoich dokumentach do jakich modeli są one dedykowane. Jeśli nie możemy takich informacji znaleźć, konieczne będzie posługiwanie się suwmiarką. Z jej pomocą mierzymy stary pierścień, który chcemy wymienić na nowy. W tym celu należy dokonać następujących pomiarów: wysokość pierścienia, wysokość kołnierza, średnica zewnętrzna, średnica wewnętrzna. Pamiętaj, rozmiar pierścienia centrującego musi zostać dobrany do średnicy piasty w twoim samochodzie oraz wielkości otworu centralnego w felgach aluminiowych, które zamierzasz w nim zainstalować. Jeśli nie jesteś pewien czy wybrałeś odpowiednie pierścienie centrujące, skontaktuj się z nami. W wiadomości podaj model i rozmiar posiadanych felg oraz model samochodu. Sprawdzimy te dane i dobierzemy odpowiednie pierścienie centrującego do Twojego auta. Pozwolą Ci one bezpiecznie jeździć, bez ryzyka awarii.

Czym grożą źle dobrane pierścienie centrujące?

Poruszanie się samochodem, w którym zainstalowano felgi aluminiowe na zbyt dużych lub zbyt ciasnych pierścieniach centrujących może być bardzo groźne. Szczególnie podczas jazdy w przedziale prędkości od 80 do 120 km/h. Wtedy powstają wibracje i mikro drgania, które sprawiają że tworzywo z których wykonano pierścienie pęka. Jeśli dojdzie do rozpadu mechanicznego pierścienia w trakcie jazdy, może to grozić nawet odpadnięciem koła. Aby do tego nie dopuścić, konieczne jest staranne dobieranie pierścieni.

Kto produkuje pierścienie centrujące?

Pierścienie centrujące produkują setki firm na całym świecie. Tak naprawdę do ich wytwarzania nie jest potrzebne nic ponad odpowiednie formy i wtryskarki. Pierścienie powstają z tworzywa sztucznego, zatem są lekkie i tanie w zakupie. To jeden z powodów dla których nie można oszczędzać na ich wymianie. Warto to robić profilaktycznie, również wtedy gdy wydaje nam się że pierścienie są jeszcze w dobrym stanie. Jeśli jednak mają przejechane kilkadziesiąt tysięcy kilometrów, to bezpiecznie jest wymienić je na nowe. Da nam to znacznie większe poczucie bezpieczeństwa podczas jazdy samochodem.

Ile kosztują dobre pierścienie centrujące?

Zakup wysokiej klasy pierścienie centrujących wcale nie jest tak kosztowny, jak może się wydawać. Pamiętajmy o tym że jest to inwestycja w swoje bezpieczeństwo.
  • Najtańsze pierścienie centrujące nieznanych firm, tzw. no name, można zakupić już od 3 zł/szt.
  • Wysokiej jakości pierścienie centrujące to wydatek rzędu około kilkunastu złotych za sztukę - takie pierścienie na pewno będą nam służyć długo i bezpiecznie.

Jak wykonać montaż i demontaż pierścieni centrujących?

Aby prawidłowo zamontować pierścienie centrujące, konieczne jest zdjęcie felg z samochodu. Następnie przy pomocy szczotki drucianej czyścimy piastę. Kiedy jest już czysta, zakładamy na nią pierścień, a następnie wykonujemy ponowne zamocowanie felgi, wraz z dokręceniem wszystkich śrub. Należy do tego celu zastosować moment obrotowy zalecany przez producenta. Zdjęcie pierścieni odbywa się w odwrotnej kolejności do opisu powyżej. W tym przypadku musimy pamiętać o tym, aby w razie problemów ze zdjęciem pierścienia, posłużyć się szczypcami.

Czy pierścienie centrujące są bezpieczne?

Tak, pod warunkiem ich prawidłowego montażu oraz właściwie dobranego rozmiaru. Zapewniają wówczas odpowiednio wysokie bezpieczeństwo jazdy oraz pożądany przez kierowcę i pasażerów komfort. Pierścienie centrujące można zakupić wraz z felgami aluminiowymi lub osobno, w późniejszym czasie. Korzystanie z nich jest niezwykle przydatne i pomocne wtedy, gdy chcemy używać alufelgi ze zbyt dużym otworem centralnym w stosunku do średnicy piasty w naszym samochodzie.
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel